Är du rädd för att flyga? Vi avslöjar 11 flygmyter som garanterat kommer att ändra rädslan för flyget.

Är du rädd för att flyga? Vi avslöjar 11 flygmyter som garanterat kommer att ändra rädslan för flyget.

Är du rädd för att flyga? Tror du att nödutgångs dörren går att öppna under flygning, cola-light är svår att hälla upp? Här kommer 11 myter som kommer att göra att våran rädsla för flyget kommer att ändras.

Är Cola light svårare att hälla upp i glas under flygning?

– Ja, detta är sant. Kolsyra kombinerad med höjder gör det svårare att hälla upp Cola light än andra drycker. Det påstås att det tar kabinpersonalen lika lång tid att hälla upp en Cola light som att servera tre andra drinkar. Så nu vet du vad du ska beställa om du vill irritera personalen ombord!

Kan du sugas ner i flygplanets toalett?

Tycker du det är obehagligt att gå på toaletten på flygplan, tänk om jag sugs med ner i toan? Visst har du hört ryktet om personer som sugits ner i flygplanets toalett och kanske till och med fått sina inälvor utsugna? I den kultförklarade filmen Soul Plane stämmer en karaktär flygbolaget efter att ha blivit nersugen i toaletten under en flygning. Hur svårt det är att tro så är detta bara fiction. Det är tekniskt omöjligt med hänsyn till flygplanstoalettens form och storlek. Och hur mycket du än skulle vilja prova detta för att bevisa att vi ha fel, gör det inte hemma – det funkar inte där heller.

Är det inte onödigt att ha säkerhetsbälte på sig, det hjälper väl inte?

- Jo det gör det, vid kraftig turbulens vill du inte skaka av stolen eller slå i taket. Om man måste nödbromsa på landningsbanan för att det kommer ett djur i vägen, då tycker du nog det känns bra att sitta kvar med bältet på.

Sprider luften ombord horder av bakterier?

- Det korta svaret är nej. Flygplanen är utrustade med HEPA-filter (High Efficiency Particle Air Filter). Filtren tar in luft från utsidan, blandar den med den gamla luften och filtrerar den, fångar upp luftburna bakterier och pumpar in frisk luft i kabinen. Luften ombord byts ut helt varannan eller var fjärde minut.

Är platserna närmast utgångarna de säkraste?

- Det extra benutrymmet är en lyx, men att sitta bredvid en nödutgång ökar inte dina chanser att överleva en krasch. Flygplansolyckor orsakas av olika anledningar och det är därför omöjligt att säga att en plats skulle vara säkrare än en annan. Om flygplanet börjar brinna han det vara smart att befinna sig nära nödutgångarna, men om dörrarna flyger av och du sugs ut först…ja, ni förstår. Se till att veta var din närmaste nödutgång är, så är du så säker ombord som du kan vara.

Om det går hål på ett fönster eller en ventil ... skulle planet störta direkt då?

- Nej, det är Hollywoods fel att folk tror det. Vi har procedurer för om det skulle hända. Ett larm skulle gå, syrgasmaskerna skulle lösas ut och vi skulle flyga ner till en höjd där man kan andas normalt för att sedan landa som vanligt.

Sätter piloten på autopiloten och sover gott på resan?

Thomas Eriksson, pilot på flygbolaget Norwegian (ej på bilden): - Nej, Vi övervakar alla system, ägnar oss åt pappersarbete, pratar i radion, navigerar och flyger flygplanet genom auto piloten. Sen läser vi givetvis tidningen och ljuger om massa flygningar vi aldrig gjort och tjejer vi aldrig träffat

Går det att öppna nödutgången i luften?

- Det har funnits en handfull incidenter med passagerare som av en eller annan anledning försökt öppna flygplanens dörrar under en pågående flygning. Dessa personer stoppades dock av sina medpassagerare och besättningen, men det finns faktiskt ingen anledning till oro. Dörrarna ombord på de kommersiella flygplanen är så kallade ”plugg-dörrar”. Då tryck stänger dörren skulle det krävas 100 kroppsbyggare för att få upp dem. Så det finns ingen anledning till oro, om du nu inte har 100 kroppsbyggare bland dina medpassagerare.

Krockar flygplan med fåglar på regelbunden basis? Tål en flygplansmotor fåglar?

– Ja, det gör den. Och ja, stackars fåglar. Det har funnits några extrema incidenter, men för det mesta känner man som passagerare inte av krockarna. Störst risk för fågelkollisioner är vid start och landning och vissa flygplatser, som exempelvis JFK med Jamaica Bay Wildlife Refuge på Long Island i New York, är mer drabbade än andra. De flesta små fåglar sugs in i motorn men passerar igenom en lufttrumma i motorn och skadar inte den.

Orsakar mobiltelefoner problem vid start och landning kan planet krascha då?

- Din lilla iPad skulle själv inte slå ut ett flygplans navigeringssystem. Men om alla passagerare hade sina elektroniska prylar på skulle detta kunna bli ett problem. Hursomhelst är lite känt kring prylarnas påverkan och därför är regeln mest till i förebyggande syfte. Men det är nog bäst att hålla sig till reglerna om man inte vill vara den som orsakade en flygplanskrasch…

Man sänker syrehalten i planet nattetid så att folk ska sova bättre?

- Nej, Luften är tunnare precis som på Kebnekaise, så syrehalten kan jämföras med den, och man blir också tröttare i tunn luft.

 

Källor:
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article19820331.ab
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Sakerhet/Fragor–svar-for-flygradda/Under-flygning/
http://www.travelforum.se/f698439s83/flygradd-fragor-om-flygresan-fraga-har
http://www.skyscanner.se/nyheter/21-flygmysterier-avsloejade

 

Authored by: listisar