Mindre än 200 bloss om dagen? Då är du inte en riktig rökare – 13 annonser och produkter från 30-talet som garanterat INTE hade funkat eller accepterats i dag

Mindre än 200 bloss om dagen? Då är du inte en riktig rökare – 13 annonser och produkter från 30-talet som garanterat INTE hade funkat eller accepterats i dag

Vad ska man egentligen säga om reklam på 30-talet. Miljöreklamen och hälsoreklamen hade väl inte riktigt nått dit fram dit den är i dag. Kriserna under 1920- och 30-talen lyfte fram betydelsen av reklamen för att få fart på ekonomin. Idén att reklamen borde medverka till att öka köplusten och bidra till att få fart på konjunkturen gjorde företagen och handeln till en viktig del av konjunkturtänkandet. Reklamen fick en mer professionell status än tidigare. Men resultatet blir väl sådär?

Klart barnen skall dra sitt strå till stacken, visa pappa hur man gör så St. Dunstans kan tjäna lite pengar!

Säger bara vilket baddräktsmode, tänk er att ha ylle i baddräkten!

”De åtsittande yllebaddräkterna ha efterhand helt undanträngt de rysliga, oformliga bomullsdräkterna, man såg för några år sedan. Yllebaddräkter äro betydligt dyrare att anskaffa, men i gengäld sitta de bra och framhäva kroppens slanka linjer. Man kommer heller inte att frysa, när man kommer upp ur vattnet. Ylle har en härlig egenskap att bevara kroppens värme, och man kan lugnt låta baddräkten torka på kroppen utan att riskera en förkylning.” (ur Hemmets Veckotidning sommaren 1931). Och så här såg dom ut:

Kan Jang, Te med honung och Halstabletter är bara ett modernt påhitt, föj bara doktorns råd att ta en ciggarett så blir allt bra.

Är man svart pratar man tydligen som en slav ...

Tyvärr var kopplingen mellan mörkhyade och apor väldigt vanligt i reklamsammanhang.

Även General Electric hakade på rasisttåget

Tar du mindre än 200 bloss om dagen så är du ingen Riktig Rökare!

Nidbilder av svarta var på modet

Möjligtvis den värsta utav alla ... även om alla slår sitt personliga rekord i lågvattenmärke.

iPod, Walkman eller överhuvudtaget bärbart? Glöm det.

Men redan på 30-talet gillade man tydligen att svänga sig med tekniska termer i reklamen. Femrörs specialsuper, fadingutjämning och elektrodynamisk ...

En gammal goding. Lucky Strike lyckades få ihop över 20.000 läkare som kände att det var en bra idé att rekommendera lite cigaretter till folket.

Detta måste ha varit modet innan vargavintern kom.

På 30-talet var det tydligen en varm vinter, med tanke på hennes klädsel!

Amerikanska företaget "Elliot's White Verneer" meddelar glatt att deras vita färg täcker över det svarta.

Authored by: listisar